reklama

Astrobiológia v Európe - Existuje vôbec?

V mojom predchádzajúcom článku o astrobiológii v USA som si predsavzal venovať podobný priestor informáciám o tejto vede v Európe. Už vtedy som naznačil, že v porovnaní s NAI - jej sesterskou organizáciou v USA hrá EANA len druhé husle. Nasleduje moja polemika ... o tom čo spôsobuje tieto rozdiely.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu
(zdroj: Zdroj: ESA/EANA)

Ako som už písal, NAI je inštitút, ktorý založila a financuje v plnom rozsahu federálna vláda USA. A hneď sme sa dostali k prvému problému: financie. V prvom roku založenia operoval NAI rozpočtom rádovo 4-5 miliónov USD ročne, ale keďže nápad sa uchytil a ukázal sa ako produktívny - ročný rozpočet vystúpal na 15 miliónov ročne v roku 2000. European Exo/Astrobiology Network Association (EANA) podobným rozpočtom nedisponuje, dokonca sa mu ani nepribližuje. Nemám k dispozícii presné čísla, ale tu je dôvod, prečo to tvrdím. EANA je vedecká spoločnosť - voľné zoskupenie ľudí s podobnými záujmami. Napríklad ako Slovenská Geologická Spoločnosť , kde členovia platia členské, ktoré je - mimo sponzorstva - hlavným zdrojom príjmu. A to je jeden z kameňov úrazu. Všetko to čo robí astrobiológiu v USA úspešnou - v Európe absentuje. Chýba koncepcia rozvoja, spolupráca, interakcia medzi jednotlivými členmi EANA. Európsky astrobiologický výskumroztratený pouniverzitách, kde je zastúpený jedným - dvoma profesormi. Rozdiely sú badateľné aj v konferenciách. Zatiaľ čo tie americké sa tešia popularite a zúčastňujú sa ich vedci z Japonska, Južnej Ameriky aj Japonska - tie Európske sú poctené mimoeurópskymi návštevami len zriedka. Jednou z príčin je aj monotématickosť konferencií EANA - ako napriklad naposledy "Mars". Takýto koncept odradí tých návštevníkov, ktorí sa Marsom nezaoberajú. A to je žiaľ väčšina.

Situácia v astrobiológii je žiaľ len jeden z príkladov, kedy EU v porovnaní z USA ťahá za kratší koniec pomyselného lana. Dôsledkom je úplne pochopiteľný "brain drain". V roku 2003 som na NAIkonferencii vPhoenixe počúval prednášku viceprezidentky EANA PascalEhrenfreund zHolandska. V tejto prednáške spomínala práve brain drain z EU a vyzvala všetkých prítomných v sále, čo majú záujem o takýto výskum v EU nech sa s ňou neskôr skontaktuje. Môj optimizmus, že mi ponúkne aspoň nejakú radu, ktorá mi uľahčí návrat do Európskej vedckej komunity však prudko opadol po tom, ako mi poradila ostať v USA, pretože v EU to nemá úroveň. Neveril som vlastným ušiach, ale potom ako som sa porozprával s pár vedcami z Nemecka som uznal, že mala asi pravdu (čo síce neznamená, že tu ostanem, ale optimizmu mi to nepridalo).

Vyriešením týchto problémov malo byť nedávne prevzanie formálnej záštity nad EANA Európskou vesmírnouagentúrou ( ESA ). ESA má však dosť svojich problémov a tak sa jej EANA len pletie pod nohy a zbiera omrvinky zostola. Stačí sa len prezrieť webstránky oboch inštitúcií - obe sú síce pekné a účelné na pohľad, ale len na jednej z nich to kypí aktivitou. Rozhodnite Vy, ktorá to je.

Alexander Smirnov

Alexander Smirnov

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Geológ. Postdok. Vegetarián. Treehugger. Momentálne vo Washingtone, DC. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáVedaPočítače and InternetRecenzieHocičoKrátke Kraviny

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu