Zabiť, či nezabiť alebo o legálnej vražde

Autor: Alexander Smirnov | 24.8.2005 o 12:31 | Karma článku: 11,50 | Prečítané:  9386x

15. augusta sa na portáli CNN objavila správa. Nič moc v porovnaní so senzačnou správou o homosexuálnych klamstvách Jimiho Hendrixa, ale predsa zaujala. Súdy v americkom štáte Georgia udelili milosť Lene Baker po šesťdesiatich rokoch. Problém je v tom, že Lenu, slúžku, v roku 1945 popravili v elektrickom kresle za vraždu jej zamestnávateľa. Zabila? Nie, ale sama bola zabitá. Legálne. To sa totiž v USA udáva ako príčina smrti v úmrtnom liste - Legálna vražda (Legal Homicide). Ako keby aspekt legálnosti bol poľahčujúcou okolnosťou.



Equal Justice Under Law
"Rovnosť práva podľa zákona"

Nápis na najvyššom súde USA


Problematika trestu smrti náhle vnikla do môjho života po nežnej revolúcii. Žijúc si dovtedy v sladkom neznáme som zrazu počul v televízii termín "hrdelný trest". Rodičia mi vysvetlili, že sa jedná o trest smrti obesením a ja v mojej vtedy násťročnej hlave som nemohol pochopiť, ako sa v civilizovanej spoločnosti môže takto brutálne odplácať štýlom oko za oko, zub za zub. Že štát v mene jeho obyvateľov sa rozhodne, že niekoho zabije. Môj pohľad na nemorálnosť trestu smrti zrejme formoval názor mojich rodičov. Pamätám si ho dodnes. Otec s trestom smrti nesúhlasil, pretože na svete neexistuje absolútna spravodlivosť, žiadna bytosť, ktorá bude vždy vedieť, kto je vinný a kto nie. A preto bude vždy trest smrti vždy len subjektívnou záležitosťou súdu. Mama mala trošku iný pohľad. Ako každá mama by si nevedela predstaviť, že by jej dieťa malo byť popravené - vinné, či nevinné. Prečo by mali rodičia takto trpieť za to, čo urobili ich deti?

Od tejto mojej debaty s rodičmi vo mne existuje presvedčenie, že zabíjať je nemorálne a je absolútne jedno, či zabije človeka človek alebo štát. Bez výnimky. A tak som bol začiatkom devädesiatych rokov spokojný, keď sa na Slovensku trest smrti zrušil. Uplynulo niekoľko rokov a ja žijem v krajine, ktorá nielenže stále popravuje svojich obyvateľov, ale je na to aj patrične pyšná. A je v elitnom spoločenstve Iránu, Pakistanu a iných, ktoré s gustom pri každej príležitosti kritizuje. A to nie je všetko. V nedávnom prieskume verejnej mienky by si väčšina obyvateľov Slovenska želala aby sa znovu začalo popravovať. Zjavne ... hospodársko-ekonomické, zdravotné a školské reformy Slovenska sú také dobré a prebehli tak hladko a bezbolestne, že 61,7% Slovákov dôveruje vláde, súdom a polícii natoľko, že by ich nechali vynášať rozsudky smrti. Áno, tie súdy, ktoré sú neschopné doručiť väčšinu rozsudkov v akceptovateľnom čase a tá polícia, ktorá o ktorej si väčšina Slovákov myslí, že je skorumpovaná. Tieto dve inštitúcie majú podľa nich doručiť férový a objektívny rozsudok smrti. A možno im chýba, že správy v televíznych novinách o podpriemernej zdravotnej starostlivosti nie sú doprevádzané bombastickými správami o prešľapoch pri súdom procese.

Pred pár dňami som dočítal druhú knihu od sestry Helen Prejean. Volá sa "The Death of Innocents - An eyewitness account of wrongful executions" (Smrť nevinných - Opisy nespravodlivých popráv). Na rozdiel od jej prvej knihy (a filmu) "Dead Man Walking" (Mŕtvy muž prichádza) je táto kniha opisom popráv dvoch ľudi, ktorí boli podľa Prejean nevinní. Jeden z nich dokonca mentálne retardovaný. Prejean nevnucuje čitateľom jej názor na vinu, či nevinu odsúdených, ale prezentuje dôkoazy v oboch prípadoch. Už po pár desiatkach strán mi začalo byť fyzicky zle ako snažil som sa vžiť do úlohy odsúdeného, ktorý sa snaží dovolať spravodlivosti. Pochopiteľne bezvýsledne, pretože na juhu USA, prezývanom aj "Death Belt" (Pás smrti) sa milosť neudeľuje ani v prípadoch, keď štátom pridelený počas súdneho procesu spal. V oboch knihách sú uvedené desiatky dôvodov, prečo je trest smrti udeľovaný takmer svojvoľne v závislosti od porotcov, sudcu, guvernéra atď. Málokto si uvedomuje, že v USA je trest smrti udelený len v dvoch percentách prípadoch. Studený pot ma oblieval, keď som čítal, že štatisticky má černoch väčšiu šancu byť popravený ako beloch, niekto chudobný má väčšiu šancu byť popravený ako biely. Neuveriteľné? Dobie Williams, černoch s IQ 65 bol popravený v štáte Luisiana za údajnú vraždu bielej ženy - v roku 1999. Pred pár dňami BTK, ktorý týral a zabil 10 ľudí v štáte Kansas dostal 175 rokov väzenia. Nie nemyslím si, že BTK by mal byť popravený, má byť zavretý do konca života aby svoje činy nemohol zopakovať. Rovnosť pred zákonom? In your dreams. A takýchto prípadov sú stovky. Pri absencii všemohúceho a vševediaceho Boha (alebo podobnej bytosti), ktorý raz mesačne rozošle listy sudcom po celom svete a povie im kto je vinný a kto nie, prechádzajú tieto povinnosti na ľudí. Ľudí, ktorí sú omylní, ľahko sa nechajú ovládať emóciami a sú ešte ľahšie skorumpovateľní. Aj BTK bol prezidentom jeho miestnej cirkevnej kongregácie - a vo voľnom čase zabíjal. Ak to nie je korupcia ideálov jeho viery (nech je akákoľvek) tak potom už neviem.

Násilie plodí násilie a prevažujúci názor verejnosti, že trest smrti má odstrašujúci účinok je prinajmenšom naivný. Keby tomu tak bolo tak Texas je najbezpečnejším státom únie. Takýto detail však asi unikol kovbojovi čo počas šiestich rokov guvernérovania podpísal popravy 152 ľuďom. Inými slovami, za jeho šéfovania každé dva týždne niekoho v Texase popravili. A popravuje sa naďalej ... dokonca na to majú zvláštnu stránku, aby ste mali prehľad. Dozviete sa aj aké je zloženie roztokov, ktoré do odsúdenca napumpujú.

To čo mňa najviac zaráža na treste smrti je, že ho najviac podporujú tí, čo sa oháňajú Bibliou, Bohom, Ježišom a Panenkou Máriou. V USA je to Bible Belt, južné štáty s najväčším percentom veriacich a zároveň najväčším popčtom popráv. A viete čo ešte? V týchto štátoch sa najviac brojí proti potratom. Vo svojej morálnosti posielajú bomby na kliniky, kde sa potraty vykonávajú. Niekedy sa pýtam sám seba, čo obsahuje ich pitná voda, pretože pre nich je takáto logika normálna. Miluj blížneho svojho je zrejme pre nich aplikovateľné selektívne. Na Slovensku zrejme takú "inú" vodu pijú voliči KDH. Podľa už spomínaného prieskumu, 80 percent ich voličov by najradšej demonštrovalo učenie Ježiša popravami. Predstavte si - v sobotu by išli skandovať a tešiť sa pred väzenie, kde niekoho budú popravovať a v nedeľu by s čistým svedomím vyvreskovať na námestia o nemorálnosti potratov. Som jediný, komu sa toto zdá absurdné a pokrytecké? Našťastie cirkvám - a najmä tej katolíckej - začína pomaly rásť chrbtová kosť a začínajú po dlhej predlhej dobe aktívne vystupovať proti trestu smrti. Veľa vody veru uplynoulo od čias biskupa Augustína, ktorý ako prvý cirkevný hodnostár v piatom storočí použil Bibliu na odobrenie politicky motivovaných popráv. Aj pápežovi Jánovi Pavlovi II to tiež trvalo pekný rôčik, než v roku 1995 v pápežskej encyklike vystúpil proti trestu smrti (a ako sa všetci čudovali, že k nemu nemám rešpekt). Zmena oficiálneho katolíckeho katechizmu v roku 1997 už trest smrti nespomína. Zo sekcie 2266 boli vyňaté slová "not excluding, in cases of extreme gravity, the death penalty" (nevynímajúc v extrémnych prípadoch trest smrti). Ešte keby sa tento odkaz od šéfstva z Vatikánu dostal aj do uší veriacim na juhu USA a aj voličom KDH.

A na záver pár slov pre tých, čo si myslia, že Biblia schvaľuje trest smrti pomocou známeho "oko za oko, zub za zub". Skúste si prosím prečítať celú pasáž. Nebudem Vás naťahovať, je to Exodus 21, 22-25. A keď už budete študovať tú Bibliu, pozrite si aj iné perličky, za ktoré predpisuje trest smrti: cudzoložstvo (Deuteronómium 22, 22-24), prostitúcia (Deuteronómium 22, 13-21), uctievanie iných bohov (Deuteronómium 13, 1-9, ), homosexualita (Levitikus 20, 13), čarodejníctvo (Levitikus 20, 27), zbitie rodičov (Exodus 21, 15) a na záver môj najobľúbenejší Exodus 31, 14 (znesvätenie dňa odpočinku prácou). Ak je Vaším argumentom, že tieto biblické slová nemožno brať striktne tak ich potom aplikujte na celé dielo, nie len na to, čo sa komu hodí. Pre anglicky čítajúcich a zaujímajúcich sa o túto polemiku doporučujem obe knihy od Helen Prejean - obsahujú oveľa širšiu diskusiu na tieto témy.

Dodatočne som opravil nasledovné chyby: Suicide na Homicie a cisár Augustín na biskup Augustín. Vďaka diskutujúcim za upozornenie.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Po exministroch SNS odsúdených za nástenkový tender pátra polícia

Trest jedenásť rokov a deväť rokov dostali bývalí politici za kauzu nástenka.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer má páku na Lajčáka

Súmračnej radíme krotiť optimizmus.


Už ste čítali?