reklama

Kontroverzné vulkány

Kontroverzných filmov sa natočilo už veľa. Zaoberajú sa zväčša politikou, rasizmom, sexualitou, vojnou a podobnými viac-menej pálčivými otázkami spoločnosti. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som zistil, že najnovší kontroverzný film je o sopečnej činnosti a má sa premietať - a to sa podržte - v kinách IMAX. Ak sa Vám zdá, že sopečná činnosť a IMAX nejdú dokopy s kontroverziou, čítajte dalej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Čierny fajčiar/Black smoker
Čierny fajčiar/Black smoker (zdroj: www.sdsu.edu)

Kreacionizmus som spomínal v mojich príspevkoch niekoľko krát - je to taký môj koníček. Teším sa na každú ďaľšiu hlúposť z kreacionistickej dielne, na každý ďalší pseudovedecký dôvod prečo je Zem stará len 6000 rokov a evolúcia je neplatnou teóriou, či vládnou konšpiráciou. Málokedy sa ale stretávam s dôsledkami kreacionizmu (často spojeného s fanatickou bibliofíliou) v globálnom merítku. Toto je naozaj krásny príklad.

Podľa nedávnej správy od AP kiná IMAX v južnej časti USA (Texas, Georgia, obidve Karolíny) odmietajú premietať dokumentárny film nazvaný " Volcanoes of the Deep Sea " (Sopky hlbokých morí). Manažéri dotknutých kín argumentujú, že z tohto filmu nebudú mať zisk. O film nebude na juhu záujem kvôli tomu, že spomína evolúciu. A veľa ludí v týchto štátoch preferuje vedecky netestovateľný kreacionizmus a inteligentný dizajn pred testovateľnou evolučnou teóriou. Ako hovorí Pietro Serapaglia, ktorý riadi distribúciu tohto filmu - je to fenomén vyskytujúci sa len na juhu USA. Serapaglia zjavne naráža na fakt, že je to práve juh USA, ktorý sa označuje termínom "Bible Belt" a že medzi pobožnou komunitou a vyznávaním kreacionizmu existuje nevyvrátiteľná súvislosť.

Ja osobne som spomínaný film videl, keď bol uvedený ako "special feature" na medzinárodnej astrobiologickej konferencii v Californii v roku 2004. Vo nabitej filmovej sále sme všetci žasli na unikátnymi zábermi čiernych a bielych fajčiarov - prírodných komínov, z ktorých sa valí čierny alebo biely "dym" zložený s malých čiastočiek minerálov a o formách života, ktoré tam existujú pri úplnej absencii fotosyntézy. Veľmi zaujímavá bola aj diskusia s tými, ktorí tento dokument pomáhali režisérovi Stephenovi Lowovi natáčať. Chápem, prečo tento dokument poburuje kreacionistov. Vznik života v takýchto podmorských hydrotermálnych systémoch je stále platnou a testovanou (a testovateľnou) teóriou vzniku života. A to celkom bez pomoci nadprirodzených síl. Ja osobne mám k tejto teórii pomerne vrelý vzťah pretože môj súčasný výskum adresuje niekoktoré z jej známych a doteraz nevysvetlených problémov. Neviem odkedy kreacionistom vadí, že máme spoločnú DNA s baktériami, ale v tomto filme to zjavne problémom je.

Už som dávnejšie apeloval na používanie rozumu pri vykladaní biblickýchtextov. Aj napriek tomu, že som bol okamžite obvinený z útokov navieru, boha, náboženstvo, bibliu som nohol z diskusie skonštatovať len to, že väčšina diskutujúcich článok vôbec nepochopila. Nevadí mi biblia, boh, náboženstvá - vadí mi absencia rozumu, logiky a súdnosti. Bez ohľadu na spomínanú "kontroverziu" je tento film je fascinujúcim dokumentom, nabitý informáciami a fantastickými zábermi. A ak Vám evolúcia naozaj prekáža, dajte si do uší štuple a pokochajte sa aspoň obrázkami :-)

Alexander Smirnov

Alexander Smirnov

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Geológ. Postdok. Vegetarián. Treehugger. Momentálne vo Washingtone, DC. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáVedaPočítače and InternetRecenzieHocičoKrátke Kraviny

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu